دسته‌بندی نشده

تمام مجموعه‌هایی که مایکروسافت پس از خرید اکتیویژن بلیزارد در اختیار دارد

توجه : مجله اینترنتی جی تابع قوانین ایران می باشد . تمامی مطالب درج شده در مجله اینترنتی جی ، اتوماتیک انجام میشود و کاربر انسانی در آن نقش ندارد ، در صورت وجود هر گونه محتوا نا مناسب ، یا دارای نقض از فرم انتهای مطلب ( فرم گزارش ) ما را در جریان بگذارید   

با اینکه خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت یکی از بزرگترین اتفاقات چند سال اخیر در صنعت بازی‌های ویدیویی محسوب می‌شود، قرار نیست عملا همه چیز را در اختیار ایکس‌باکس و صاحب فرانچایز هیلو (Halo) قرار دهد. سونی همچنان با انحصاری‌های بی‌نظیر و باثبات خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، در حالی که الکترونیک آرتز، تیک-تو و یوبیسافت روی تمام پلتفرم‌های اصلی عملکرد قابل توجهی دارند.

با این حال، مایکروسافت اکنون صاحب بسیاری از فرانچایزهای پرطرفدار و موفق است. از سال ۲۰۱۴، زمانی که مایکروسافت با مبلغ خیره‌کننده‌ی ۲.۵ میلیارد دلار استودیو مویانگ و «ماینکرفت» را به تصاحب خود درآورد، این شرکت به مرور استودیوها و شرکت‌های بیشتری را خریداری کرده تا تعداد عناوین بزرگ آن افزایش پیدا کند و سرویس گیم‌پس به آمار شگفت‌انگیزی امروزی خود یعنی ۲۵ میلیون کاربر برسد.

اوایل نسل هشتم، اوضاع ایکس‌باکس اصلا خوب به‌نظر نمی‌رسید. زمانی که فیل اسپنسر مدیریت این شرکت را به دست گرفت، سونی با اختلافی فاحش بر بازار کنسول غلبه کرده بود و هر ساله انحصاری‌های بی‌نظیری روانه‌ی بازار می‌کرد. با این حال، مدیریت عالی اسپنسر آرام آرام شرایط را تغییر داد و اکنون می‌توانیم به جرات بگوییم رقابت کنسولی میان مایکروسافت و سونی بسیار تنگاتنگ و هیجان‌انگیز شده است. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم به تمامی فرانچایز‌های بزرگ، توسعه‌دهندگان و بازی‌هایی بپردازیم که مایکروسافت هم‌اکنون – پس از خرید اکتیویژن بلیزارد – در اختیار دارد.

هیلو

این فرانچایز عملی-تخیلی و شوتر از روز نخست حیات خود در انحصار ایکس‌باکس بوده است. اما خب برای تکمیل این لیست، لازم بود به این دارایی مهم و غیر قابل جایگزین مایکروسافت و ایکس‌باکس اشاره کنیم که پس از حدود ۲۰ سال، همچنان محبوب کم‌نظیری میان طرفداران دارد. جدیدترین قسمت از این سری بازی Halo: Infinite بود که اواخر ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار شد و با تحسین فوق‌العاده‌ی مخاطبان و منتقدان روبه‌رو گردید.

مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ استودیو بزرگ بانجی را خریداری نمود و در سال ۲۰۰۱ بازی Halo: Combat Evolved را منتشر ساخت. این کمپانی سپس زمانی که بانجی از آن جدا شد، استودیو Industries 343 را تاسیس کرد تا میراث سری هیلو از میان نرود.

گیرز آو وار

گیرز آو وار

فرانچایز گیز آو وار (ساخته‌ی کلیف بلزینسکی) یک فرانچایز انحصاری برای پی‌سی و ایکس‌باکس محسوب می‌شود که از سال‌ها پیش حقوق مالکیت آن متعلق به اپیک گیمز بود، تا اینکه در سال ۲۰۱۴ مایکروسافت آن را خریداری کرد.مایکروسافت پس از خرید حقوق فرانچایز گیرز آو وار، توسعه‌ی آن را به استودیو Black Tusk – که بعدها به The Coalition تغییر نام داد – سپرد. مدتی بعد راد فرگوسن مشهور برای نظارت روی توسعه‌ی ریمستر Gears of War1 و سپس ساخت Gears of War 4 و Gears 5 به استودیو ملحق شد.

درست مثل هیلو، گیرز آو وار یکی از نقاط قوت مهم گیم‌پس ایکس‌باکس از زمان راه‌اندازی این سرویس در سال ۲۰۱۷ بوده است. فرگوسن طی سال ۲۰۲۰ استودیو The Coalition را به مقصد اکتیویژن بلیزارد ترک نمود تا همکاری مهمی با سازندگان Diablo 4 داشته باشد. حال با خریداری اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، فرگوسن یک بار دیگر به صورت رسمی کارمند این کمپانی بزرگ محسوب می‌شود.

ماین‌کرفت

بازی ماینکرفت

نخستین خرید بزرگ و تکان‌دهنده‌ی مایکروسافت که نهایتا به انحصار پلتفرم ایکس‌باکس هم در نیامد، بازی مشهور ماینکرفت و سازنده‌ی آن یعنی استودیو سوئدی موجنگ بود. حدود هفت ماه پس از خرید سری Gears of War، مایکروسافت ۲.۵ میلیارد دلار بابت این بازی سندباکس و بقا پرداخت کرد. از سال ۲۰۱۴، ماینکرفت با تغییرات گسترده‌ای مواجه شده و علی‌رغم اینکه روی تمامی پلتفرم‌های اصلی در دسترس قرار دارد، یکی از عناوین مهم گیم‌پس ایکس‌باکس و پی‌سی محسوب می‌شود.

هل‌بلید، Wasteland، State of Decay و بازی‌های آبسیدین و دابل فاین

بازی هلبلید

طی رویداد E3 2018، مایکروسافت خرید استودیو نینجا تئوری (سازنده‌ی Hellblade: Senua’s Sacrifice) و Undead Labs (سازنده‌ی سری زامبی‌محور State of Decay) را اعلام کرد. گرچه این پایان ماجرا نبود و دو استودیو دیگر آن زمان به مجموعه‌ی مایکروسافت پیوستند؛ یکی Compulsion Games، توسعه‌دهنده‌ی بازی We Happy Few در سال ۲۰۱۸ و Playground Games که از سال ۲۰۱۲ ساخت سری فورتزا هورایزن را برعهده داشت.

پنج ماه بعد، حین نمایشگاه X018، مایکروسافت اعلامیه‌ی جدیدی داشت. استودیو مشهور Obsidian Entertainment (خالق Baldur’s Gate، Fallout: New Vegas و Pillars of Eternity) در کنار استودیو InXile Entertainment (سازنده‌ی سری نقش‌آفرینی Wasteland) جدیدترین اعضای خانواده‌ی ایکس‌باکس بودند.

از آن زمان، بازی‌هایی  نظیر State of Decay 3، Wasteland 3، The Outer Worlds 2 و Senua’s Saga: Hellblade 2 همگی به‌عنوان انحصاری پی‌سی و ایکس‌باکس معرفی شده‌اند و هوداران پلی‌استیشن از تجربه‌ی این عناوین محروم بوده‌اند.

خریدهای مایکروسافت سال بعد نیز ادامه پیدا کرد و طی E3 2019 متوجه شدیم Double Fine Productions که به‌خاطر ساخت Brutal Legend، Costume Quest و Broken Age مشهور است، توسط ابرکمپانی صنعت تکنولوژی خریداری شده است. پس از این خرید، بازی Psychonauts 2 – دنباله‌ای برای Psychonauts، محصول ۲۰۰۵ – که ابتدا کارش را با حمایت مالی هواداران آغاز کرده بود، توسط ایکس‌باکس منتشر گردید. و بازهم مثل هیلو، گیرز آو وار و ماینکرفت، بازی‌هایی که بالاتر نام بردیم حسابی به کتابخانه‌ی وسیع گیم‌پس قوت بخشیده‌اند.

ولفنشتاین، الدر اسکرولز، دووم، کوایک، فال‌آوت

بازی wolfenstein

شاید تا همین یک هفته پیش کسی باورش نمی‌شد خریدی بزرگتر از خرید بتسدا و زنیمکس مدیا توسط مایکروسافت وجود داشته باشد. این قرارداد ۷.۵ میلیارد دلاری – که تقریبا یک دهم قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد است – بازی‌ها و فرانچایزهای شگفت‌انگیزی را در اختیار ایکس‌باکس قرار داد که شامل Dishonored، Prey، The Evil Within، The Elder Scrolls، Wolfenstein، Doom، Quake، Starfield و Fallout می‌شد.

خرید بتسدا و شرکت مادر آن توسط مایکروسافت به بازی‌های انحصاری پلی‌استیشن – از جمله Deathloop و GhostWire: Tokyo – آسیبی وارد نکرد، زیرا قرارداد بازی‌های مذکور پیش از آن خرید ثبت شده بود. فیل اسپنسر یک بار اعلام کرد مایکروسافت به قراردادهای پیشین کاملا پایبند خواهد بود اما پس از آن انتشار یا عدم انتشار بازی‌های بتسدا روی پلتفرم‌های شخص ثالث (مثل پلی‌استیشن ۵ و نینتندو سوییچ) را به صورت موردی بررسی خواهند کرد. سپس، طی رویداد E3 2021 تاد هاوارد اعلام کرد بازی استارفیلد در انحصار پی‌سی و کنسول‌های ایکس‌باکس خواهد بود و از روز نخست عرضه، روی گیم‌پس در دسترس قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود بازی الدر اسکرولز ۶ – که در سال ۲۰۱۸ کنار استارفیلد معرفی شده بود – نیز همین مسیر را طی کند.

کال آو دیوتی، دیابلو، اورواچ، وارکرفت و کلی بازی دیگر

ایکس باکس مایکروسافت

قرارداد ۶۸ میلیارد دلاری مایکروسافت با اکتیویژن بلیزارد تعداد استودیوهای داخلی ایکس‌باکس را به ۳۰ می‌رساند. این استودیوها هم برخی از فرانچایزهای میلیارد دلاری و محبوب مثل Call of Duty و World of Warcraft را می‌سازند. از سوی دیگر بلیزارد اینترتینمنت صاحب فرانچایزهای دیابلو و اورواچ است که قسمت جدید آن‌ها طی ۲۰۲۳ روانه‌ی بازار می‌شود. همچنین یکی از بزرگترین توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل، یعنی King (صاحب فرانچایز فوق‌العاده محبوب Candy Crush) اکنون زیر سایه‌ی مایکروسافت فعالیت می‌کند.

گرچه این تمام ماجرا نیست. اکتیویژن بلیزارد صاحب عناوین متعددی دیگری مثل Tony Hawk’s Pro Skater 1+2، سه‌گانه‌ی Spyro Reignited و Crash Bandicoot 4: It’s About Time است. یک سری فرانچایز و بازی قدیمی دیگر هم وجود دارد که اکتیویژن بلیزارد از سال‌ها پیش رها کرده و می‌تواند در صورت درخواست مایکروسافت، آن‌ها را احیا کند. از Guitar Hero و Skylanders گرفته تا !Pitfall و… که همگی پتانسیل بالایی در جذب مخاطب دارند.

با اینکه مایکروسافت اکنون صاحب پرفروش‌ترین فرانچایز صنعت بازی یعنی کال آو دیوتی و همچنین چند فرانچایز بسیار مهم دیگر است، این خرید ۶۸ میلیارد دلاری تاریخچه‌ای باورنکردنی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد که قدمتشان به ظهور کنسول‌های بازی برمی‌گردد.

منبع: Polygon

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

نقل از مجله دیجی-کالا

Source link




برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن